Schrijven is (g)een kunst
Ik wist niet dat je met zulke eenvoudige opdrachten zoveel taal bij de kinderen los kon maken. Je ontdekt het pas als je het uitgeprobeerd hebt. Er gebeurde iets, dat er voorheen niet was. Ze waren er zelf ook zo gelukkig mee.
(Leerkracht op de cursus Stelopdrachten in Bunnik)
Ik vond literair altijd een beetje elitair, maar ik heb mijn oordeel bijgesteld. Ook mijn idee dat ik er al genoeg aan deed is helemaal veranderd. Nee, op deze manier heb ik nooit met kinderen gewerkt. En het werkt geweldig.
(leerkracht op de cursus Stelopdrachten in Alkmaar)
Taal is het belangrijkste communicatiemiddel. Naast informatie kun je er ook gevoelens en gedachten mee verwoorden. Om taal te ontdekken, woorden te vinden voor wat je denkt of voelt, is creatief schrijven een geweldige manier. Gebaseerd op eigen ervaringen ontstaan er bij het schrijven evenzoveel verschillende verhalen en gedichten als er kinderen zijn. Al die verschillen (en overeenkomsten) geven de leerlingen inzicht in het gebruik van taal en de diversiteit in het beschrijven van ervaringen en zienswijzen, aldus Mariet Lems in “Weten waar de woorden zijn” (Uitgeverij SAAM, 2013).
Taalmethoden schieten hierin tekort. Om taalvaardigheid van kinderen te ontwikkelen door lezen te combineren met creatief schrijven ontwikkelt Stichting Lezen samen met De Schoolschrijver en Mariet Lems een nascholing voor leerkrachten.
Stichting De Versterking maakt dit nascholingsaanbod mede mogelijk.