Bijzondere educatieprojecten bij jeugdtheatervoorstellingen

MAAS

In de zomer van 2024 maakt MAAS de voorstelling Break, Make, Create die gaat over het durven en mogen veranderen, over de kracht en spanningen van grote en kleine veranderingen voor iedereen. Het wordt een filosofische route door het Maaspodium, voor iedereen vanaf 8 jaar. Het publiek beweegt van ruimte naar ruimte. Er is livemuziek, Spoken Word, film, dans en het publiek bouwt mee aan een kunstwerk dat door hen verandert. Het project richt zich op de wijk Delfshaven met naast het creatieve aspect ook een mooi educatief programma voor deze doelgroep van kinderen die in de vakantietijd vaak niet weggaan.

Aan iedere locatie in de route koppelt MAAS een kunstenaar, een educatiemaker en een groep kinderen. In twee weken tijd maakt elke groep een performance van 15 minuten. In de performances staan de kunstenaars samen met de kinderen op het podium. Op een plek wordt gewerkt aan een beeldend werk en een educatieve activiteit.

Kinderen hebben in elke stap van het proces een stem: bij het maken van de kostuums, techniek, productie, als regieassistent, maker, performer en dramaturg.

“Wat ik heel bijzonder vind is hoe serieus kinderen hun eigen ideeën nemen. De ernst die ontstaat rondom het uitwerken van hun verbeelding en fantasie. Je ziet en hoort kleine kunstenaars aan het werk die vol zelfvertrouwen en in alle vrijheid opgaan in dat wat ze aan het maken zijn en zichzelf verrassen met dat wat ze kunnen. En dan aan het eind is er hun trots op het scheppend vermogen waar ze toe in staat zijn. Ze verrassen zichzelf met dat wat ze kunnen en hun creatief denken en doen ontwikkelt zich in rap tempo.”

“Ik kan niet wachten om de voorstelling te doen, ik ben trots op wat we hebben gemaakt. Ik voel me zelf een echte kunstenaar, want ik ben heel creatief.”

 

HNTJONG

Bij de grotezaalvoorstelling Romeo en Julia werkt HNTJong samen met amateurdansers en dansscholen. In Den Haag ook met de Cultuurschakel (centrum voor kunsteducatie). Ze ontwikkelen een speciaal programma rond de thema’s “verwachtingen” en “taal”.

Middels een lesbrief, én een workshop vooraf in de klas, doen ze onderzoek naar de verwachtingen die op hun schouders drukken en de voetstappen die hieraan voorafgingen. Wat doen ze iedere dag omdat dat nou eenmaal verwacht wordt? Wie legt deze verwachtingen op? Kunnen ze hieraan ontsnappen?

In samenspraak met docenten uit het onderwijs ontwikkelt HNTjong een workshop die de Romeo & Julia van toen en van nu onderzoekt. Hebben de woorden van nu dezelfde betekenis als toen? Daarmee onderzoeken ze ook de liefdestaal door middel van dichten en dialogen. Welk liefdestaal spreken de leerlingen met hun familie?

Samen met andere fondsen dragen we bij aan deze voorstelling.

HOLLAND OPERA

Holland Opera gaat een samenwerking aan met DOX en Staatsbosbeheer voor een hiphop-operavoorstelling die zij de komende jaren willen opvoeren op een bijzondere locatie: Fort Rijnauwen. Qua kunsteducatie werken ze samen met Kunst Centraal en PABO’s. De Versterking draagt bij aan het educatieve programma rond dans, natuur en opera. 

https://www.youtube.com/watch?v=lyDVVDfKMQA

HET FILIAAL

Dit theatergezelschap legt de nadruk bij hun aanvragen op bijzondere doelgroepen. Na een aanvraag voor een prikkelarme ruimte en een voor een voorstelling rond doventaal, heeft het Filiaal nu een voorstelling over autisme geprogrammeerd: Autsj. De Versterking draagt bij aan het vooronderzoek en de benodigde extra repetitietijd.

DE TONEELMAKERIJ

“Waarom we dansen” is de educatieve insteek bij “Giselle”, de nieuwe grotezaalvoorstelling van de Toneelmakerij. Hun educatieprogramma richt zich op een samenwerking met dansscholen en buurthuizen, en met Dox. Ze organiseren masterclasses voor deelnemers aan de dancebattles. De amateurs dansen mee in de voorstellingen in de steden Utrecht, Tilburg, Groningen en Amsterdam. De Toneelmakerij ontvangt een bijdrage voor het uitgebreide educatieprogramma:

Documentaire: In de documentaire Later als ik groot ben… vertellen bekende en minder bekende dromers, van 8 tot 88 jaar, over hun dromen en hoe ze deze vorm geven of hebben gegeven. Leerlingen kijken deze documentaire in de klas en interviewen vervolgens elkaar en anderen uit hun omgeving over hun dromen. Deze interviews worden verwerkt in een tentoonstelling voor in hun eigen school. De documentaire wordt ook vertoond in de theaterfoyers.

Dansworkshop: Voor scholen is er een extra dansworkshop te boeken, waarbij allerlei verschillende dansstijlen met elkaar gecombineerd worden. Een actieve voorbereiding op de voorstelling.

Ouder-kind workshop: Voor in de theaters is er een ouder-kind workshop waar je als kind je ouder meeneemt in de ‘vierkante meter TikTok frame moves’ van nu. Waar ouders ook even hun ooit super hippe, maar nu vreselijk ouderwetse, disco dansje mogen showen. Een actieve workout om daarna heerlijk in je stoel te zinken en samen naar de voorstelling te kijken.

Dance battles: samen met een aantal groot theaters worden er rondom de voorstelling dance battles georganiseerd, waarbij lokale dansgroepen de strijd met elkaar aangaan en het plezier opzoeken om samen te doen wat ze het liefste doen: dansen. Voorafgaand aan de battle krijgen zij een masterclass dans.