Leerkracht als springplank
De Leescoalitie, een bundeling vakorganisaties op het gebied van leesbevordering, lanceerde in 2022 de campagne Springlezend. Het idee hierachter is de ongelofelijk belangrijke rol van de leerkracht en docent om leerlingen aan te zetten tot lezen. Een enthousiaste, lezende, voorlezende en over boeken vertellende leerkracht of docent stimuleert leerlingen om te gaan lezen. Een springplank voor lezers om nieuwe boeken te ontdekken, om het leesonderwijs een zet te geven, om de leerlingen te laten groeien. Heel logisch, maar niet vanzelfsprekend helaas.
De site Springlezend wil de onderwijskrachten met hulp van ambassadeurs, o.a. een aantal leerkrachten van het jaar, op weg helpen met masterclasses, heel veel tips en inspiratie.
Aan deze site wil Stichting Lezen een live spreekuur toevoegen op verschillende locaties in het land, driemaal voor het primair onderwijs en driemaal voor het voortgezet onderwijs. Een panel van deskundigen beantwoordt leesbevorderingsvraagstukken uit de praktijk. Vragen worden opgehaald via social media en per onderwerp gebundeld. Daarnaast kunnen deelnemers, geïnspireerd op het succes van eerder georganiseerde seminars en chatrooms bij conferenties, live vragen stellen of aanvullingen geven.
De spreekuren worden op de site geplaatst en kunnen zo geraadpleegd worden door iedereen die dezelfde vragen of onderwerpen in de praktijk tegenkomt. Samen met Stichting Lezen en de Vriendenloterij financiert De Versterking dit plan.